Wartość rynku reklamy online w Polsce w 2007 r. wyniosła prawie 743 mln zł. Internet zdobył 8,7 proc. udziału w torcie reklamowym...
zostawiając w tyle wydatki na reklamę radiową - takie wyniki przynosi badanie IAB AdEx 2007 przeprowadzone przez IAB Polska oraz PricewaterhouseCoopers Polska i opublikowane w najnowszym raporcie strategicznym.
Rynek reklamy online zdominowała w ub. roku reklama graficzna (display), której udział wynosił 42,4 proc., ogłoszenia (yellow pages) koncentrowały wokół siebie 21,3 proc. dochodów, reklama w wyszukiwarkach (SEM) - 19,7 proc. zysków, a e-mail marketing - 6 proc. tortu reklamowego. Inne działania stanowiły 10 proc. zysku (dane dotyczą przychodów netto przekazanych przez 20 uczestników badania reprezentujących 88 proc. rynku).
Z badań wynika, że w 2007 r. poza dużym wzrostem wydatków na reklamę zaobserwować można było pozytywny trend w postaci przykładania coraz większej wagi do jakości kreacji reklamowych tworzonych na potrzeby kampanii online. Twórcy reklam coraz częściej decydują się na korzystanie z najnowszych możliwości technicznych. Zapoczątkowany został także trend odchodzenia od najbardziej intruzowych form (np.: top-layer, brandmark, pop-up), które cieszą się złą opinią wśród internautów, ponieważ utrudniają korzystanie ze stron WWW. Reklamodawcy chętniej sięgają za to po reklamy zachęcające do dalszej interakcji, formy wbudowane w treść strony.
W ostatnich latach wraz z postępującym procesem digitalizacji doszło do gwałtownego rozwoju technologii wyszukiwawczych i ich wykorzystania w biznesie. Z badań wynika, że wydatki na reklamę w wyszukiwarkach wyniosły 124,7 mln zł.
E-mail marketing jest najczęściej wykorzystywaną formą marketingu interaktywnego w polskich firmach. Jego wykorzystywanie deklaruje aż 80 proc. marketerów, a prawie połowa z nich wysyła newslettery. E-mailing jest także formą najbardziej znaną konsumentom.
Według szacunków IAB Polska przychody internetowych serwisów yellow pages wyniosły 158,5 mln zł. Większość tej kwoty pochodzi od ogłoszeniodawców profesjonalnych.
Najważniejszymi sektorami reklamowymi z punktu widzenia internetu nadal pozostają media i rozrywka (14,3 proc.), telekomunikacja (13,7 proc.) oraz usługi finansowe (11,3 proc.). Kolejną branżą, która stawia na reklamę w internecie jest branża motoryzacyjna. Wpływy z jej reklam stanowią 8 proc. udziałów w wydatkach na reklamę. Natomiast sektor żywności, który ma największy udział w całym rynku reklamowym nie zanotował znaczących udziałów w torcie reklamy online (dane dotyczą przychodów netto przekazanych przez 13 uczestników reprezentujących 73 proc. rynku).
Wypowiedź (video) Jarosława Sobolewskiego, dyrektora generalnego IAB Polska na stronie: